Perutusan Sulung Pengerusi PAPISMA Kelantan Sesi 2011/13

“MANTAP JATIDIRI, MANTAP AMAL JAMA’AI”


“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan janganlah kamu mati melainkan kamu dalam agama Islam
                                                                                                                      Ali-Imran : 120


Alhamdulillah, merafak syukur kepada pencipta yang Maha Esa di atas segala kurniaanNYA selama ini. Sesungguhnya setiap muslim memerlukan petunjuk daripada penciptaNYA, sebab itu dalam sehari kita mengulangi berulang kali kalimah dalam surah Al-Fatihah yang bermaksud “ Tunjukkan kami jalan yang lurus “…kerana kita amat2 memerlukan pimpinan daripada Allah swt dalam menjalankan aktiviti seharian kita.

Kita semua menyedari bahawa amat penting asas yang kita bina dalam diri sebelum ini yang membentuk “world view” dalam diri kerana ini akan menzahirkan secara phenotypenya diri kita kepada jemaah & masyarakat. Mungkin adakalanya terjadi polymorphism kerana kacukan namun “world view” atau “genotype” perlu konsisten & dilatih sentiasa agar terus mekar & berkembang dalam diri. “World view” yang saya maksudkan adalah jatidiri. Asas jatidiri adalah taqwa, kerana akan menghasilkan jiwa yang penuh ketenangan & kesejahteraan. Ketenangan bukan boleh dibeli di pasar raya atau di jalan raya tetapi ketenangan adalah anugerah Allah swt kepada hambaNYA yang sentiasa bersyukur. Impaknya cukup besar kepada jemaah andai jatidiri ini dicerahi & diperkasakan berlandaskan ajaran Islam yang suci.

Justeru saya mengajak semua, untuk sama-sama memantapkan jatidiri kerana dengannya diri kita akan sentiasa proaktif dan berdaya saing dalam menempuh arus perdana bersama PAPISMA. Tahniah kepada semua pimpinan baru papisma Kelantan 2011/13 yang dipilih baru-baru ini, sesungguhnya kami bukanlah yang terbaik dikalangan semua, justeru amat perlu bagi kami mendapat sokongan & dokongan daripada semua ahli di Kelantan dalam menjayakan misi PAPISMA dan pohon diberi tunjuk ajar. Harapan saya agar ajk yang dilantik dapat memberi komitmen setakat termampu. Kepada ajk sesi lepas yang diketuai Dr Hisyam terima kasih diucapkan di atas khidmat cemerlang yang diberikan, semoga Allah swt menjadikan kerja kita sebagai ibadah kepadaNYA. Akhir kata marilah sama-sama kita menghayati tema “MANTAP JATIDIRI,MANTAP AMAL JAMA’AI” semoga PAPISMA Kelantan terus berada di hati ahli-ahlinya.


Ibnu Fauzi
Jumaat
22 Rabiul Awal 1432H/25 Februari 2011
Previous
Next Post »