Pengorbanan Satu Perjuangan


PENGORBANAN....suatu perjalanan

Salam Eiduladha 1432H buat sahabat semua

Seringkali kita mendengar peristiwa pengorbanan Nabi Allah Ibrahim as & keluarga apabila tibanya bulan Zulhijjah. Sebagai profesional muslim adalah amat penting kita melihat secara halus peristiwa tersebut sebagai panduan & pengajaran untuk masa yang mendatang. 

Banyak perkara dalam Islam Allah swt menyuruh kita mengambil hikmah disebalik setiap peristiwa yang berlaku kepada diri kita. Justeru amat penting bagaimana kita melihat sesuatu perkara bukannya apa yang dilihat.

Suka saya membuat analogi orang biasa yang melihat laut..bg mereka laut adalah tempat utk berkelah & bersukaria tetapi bagi nelayan mereka melihat ikan-ikan di bawahnya yang memberi keuntungan, kalau semakin dalam penggemar mutiara amat menyukainya untuk mendapatkan suatu yang berharga, bagi ahli geologi pula mereka melihat emas hitam didasarnya aka petroleum.  Cuba lihat pula pengorbanan mereka untuk mendapatkan itu semua, memang tiada tolok bandingnya sampai sanggup menggadai nyawa.

Begitulah kehidupan seharian kita...apakah matlamat akhir sebuah pengorbanan..tidak lain dan tidak bukan adalah keredhaan Allah swt. Cuma perjalanannya berbeza2 mengikut kemampuan kita masing2. Tepuklah dada tanyalah diri kita...sahabat kita yang sanggup berkorban harta, nyawa, keluarga, masa ke Palestin menempuh perjalanan yang sukar dan menakutkan untuk merasai sendiri nikmat berada dibumi bertuah itu...adalah contoh untuk kita jadikan panduan. 

Akhir sekali saya mewakili seluruh exco PAPISMA Cawangan Kelantan memohon maaf zahir & batin kepada semua ahli...sesungguhnya kami amat memerlukan pengorbanan anda dalam memartabatkan Islam dalam kesatuan. sekian.

Dr. Mohd Hashairi Hj Fauzi
Pengerusi PAPISMA Cawangan Kelantan
Previous
Next Post »